برون سپاری خدمات شبکه و مزایای آن

داستان های کوتاه شبکه

تا به حال فکر کردید که میشه شبکه رو بصورت داستان های طنز هم تعریف کرد

خاله‌ها با چه تکنیکی اطلاعات خانوادگی شما را پخش می‌کنند!

امنیت اطلاعات

پدرم همیشه تأکید می‌کرد: “هیچ حرفی از این خونه بیرون نره.”👴✋ واقعاً هم هیچ حرفی از خونه‌ی ما بیرون نمی‌رفت. به‌جز یک مورد استثناء که خاله‌م بود و مثل کرالِر گوگل به صورت اتوماتیک همه‌جا رو می‌گشت و آنالیز می‌کرد و نهایتاً اطلاعات مورد نیازش رو به دست می‌آورد!😑 تخصص بعدی خاله‌م انتشار اطلاعات بود، که اون رو با دقتی در حد BBC، سرعتی همپای CNN و ملاحتی به اندازه‌ی حمید معصومی‌نژاد از رُم انجام می‌داد.🤔 این بود که بر خلاف خواسته‌ی پدرم، در واقع “هیچ حرفی تو خونه‌ی ما باقی نمی‌موند.”😁 کسب و کارها امروز بیش از هر زمان دیگه‌ای نیاز دارن که “هیچ حرفی از خونه‌شون بیرون نره” و بیش از هر زمان دیگه‌ای خاله‎هایی دارن که می‌خوان به اطلاعاتشون دسترسی پیدا کنن. امنیت اطلاعات هیچ‌وقت به اندازه‌ی امروز حیاتی نبوده. پیراسیس قبل از قرارداد با شما، سطح امنیت شبکه‌ی شما رو بررسی می‌کنه و راهکارهای لازم رو بهتون میده تا هیچ خاله‌ای نتونه به اطلاعات حیاتی کسب و کارتون دسترسی پیدا کنه یا اونها رو از بین ببره. مثل همیشه تأکید می‌کنم این آنالیز کاملاً رایگانه، حتی اگه نخواهید با ما قرارداد ببندید.

 چرا یک کار ده دقیقه‌ای یک روز طول می‌کشد؟!

کارمند شرکت اول:
از طریق اتوماسیون اداری از او خواسته شده است تا گزارش کارکرد سه ماهه اول بخش فروش را به مدیرش تحویل دهد. از روی نرم‌افزار فروش خروجی مربوطه را برای مدیر ایمیل می‌کند.
زمان تقریبی: ده دقیقه
کارمند شرکت دوم:
یک ربع طول می‌کشد تا کامپیوترش روشن شود. اتوماسیون اداری را چک می‌کند، ولی شبکه حدود 4 ساعت قطع است. بالاخره مشکل حل می‌شود و به اتوماسیون دسترسی می‌یابد. از او خواسته شده تا گزارش کارکرد هفته گذشته بخش فروش را به مدیرش تحویل دهد. سعی می‌کند از برنامه فروش خروجی بگیرد، ولی به علت ویروسی شدن نرم‌افزار، اطلاعات سه روز اول هفته در دسترس نیست. سراغ اطلاعات پشتیبان‌گیری شده می‌رود. ولی متوجه می‌شود که پشتیبان‌گیری انجام نشده است. از آن سه روز صرف‌نظر می‌کند. می‌کوشد تا گزارش ناقص را برای مدیرش ایمیل کند. ولی اینترنت کند است و گزارش به این راحتی‌ها خیال ارسال شدن ندارد. فایل را با اینترنت گوشی و از طریق تلگرام می‌فرستد. ولی مدیر فردی ارزشی است که برای مقابله با استکبار، تلگرام را پاک کرده و سروش نصب کرده است. بالاخره اینترنت گوشی را Hotspot می‌کند و به هر زحمتی هست گزارش ناقص را ایمیل می‌کند.
زمان تقریبی: یک روز کاری
اختلالها نه تنها روند کاری سازمان رو کند می‌کنن، بلکه آزاردهنده و فرساینده‌ی کارمندها هم هستن. یکی از مهمترین کارهای پیراسیس در مرحله آنالیز رایگان اینه که بسترها و زیرساختهای شبکه سازمان شما رو بررسی می‌کنه تا در آینده اختلالات سیستم به حداقل خودشون برسن.

مدت انجام کار

 چایتان را هورت بکشید!

چای

هیچ حرفی از این خونه بیرون نره.
پدرم این رو گفت. قند رو زد تو چای و گذاشت دهنش. نعلبکی رو تا جلوی صورتش بالا آورد، ولی چای رو نخورد. توی همون حالت موند و خیره شد به افق. خودش هم می‌دونست که تا وقتی خاله‌م هست، هیچ‌جوری نمی‌تونیم اسرار خانوادگی‌مون رو مخفی نگه داریم. نعلبکی کمی کج شد و چای ریخت رو پاش. یهو به خودش اومد: “اصلاً هر کاری دوست دارین بکنین.” چای رو هورت کشید.
پیراسیس توی مرحله آنالیز رایگان زیرساخت‌های شما رو بررسی می‌کنه تا ببینه چه باگ‌هایی توی سیستمتون دارید که خاله‌ی سازمانتون می‌تونه ازش نفوذ کنه و امنیت اطلاعات تون رو به خطر بندازه.
امنیت اطلاعاتتون رو به ما بسپرید و راحت چای‌تون رو هورت بکشید.

روزی که پرسنل پیراسیس به جهاد برمیخیزند…

می‌خوام توی این پست با دو تا مفهوم مهم آشناتون کنم:
۱- جهاد اکبر: مبارزه با نفس اَماره و پیروی نکردن از شهوات شیطانی😈
۲- جهاد اصغر: یک پروژه توسعه‌ای برای یکی از مشتریان پیراسیس که باعث میشه بیشتر بچه‌های تیم فنی ما به اون شرکت برن و کار رو در کمترین زمان ممکن انجام بدن.☺️ مثل همین یکی دو هفته قبل که ۱۵ نفر از تیم فنی‌مون ۳۶ ساعت مداوم کار کردن تا زیرساخت‌های شبکه یکی از مشتری‌هامون رو به طور کامل اصلاح کنن.💪
کارهای توسعه‌ای جزو سخت‌ترین و فنی‌ترین کارهاییه که تو حوزه‌ی شبکه انجام میشه. و اصلاً کاری نیست که هر شرکت پشتیبانی شبکه ای بتونه از پسش بر بیاد. چون هم می‌طلبه که تعداد زیادی از نفرات همزمان مشغول کار بشن. هم سواد فنی بالایی نیاز داره و هم نیازمند جدیت و عشق به کاره که تیم فنی ما همه این خصوصیات رو داره.💪
بچه‌ها دم همگی گرم و خسته نباشید.❤️💪

جهاد پیراسیس

چگونه عاشق بیمه‌گر ماشین خود شدم؟!

بیمه گر ماشین

دیروز با یکی از دوستهام در مورد بیمه ماشین‌هامون صحبت می‌کردیم؛
دوستم: بیمه‌گر من یک هفته قبل از موعد تمدید بیمه‌نامه بهم یادآوری می‌کنه.
من: بیمه‌گر من قبل از موعد تمدید تماس می‌گیره، برای بازدیدِ ماشین خودش میاد، بیمه‌نامه رو میاره در خونه تحویل میده، قسط‌بندی می‌کنه، موعد قسط‌هاش رو هم خودش یادآوری می‌کنه.
دوستم با بیمه‌گرش تماس گرفت و هرچی از دهنش دراومد گفت و قطع کرد.
ولی بلافاصله دوباره تماس گرفت و گفت: بیمه‌نامه من رو باطل کن، می‌خوام بیمه‌مو عوض کنم.
امروز در هر کسب و کاری سرویس‌دهنده‌هایی موفق هستن که بتونن تمام دغدغه‌های مشتری‌هاشون رو پاسخ بدن، نه اینکه فقط بخشی از اون رو.
یکی از اهداف آنالیز رایگانی که ما قبل از قرارداد انجام میدیم دقیقاً همینه که بتونیم همه‌ی نیازهای مشتری رو درک کنیم و به اونها پاسخ بدیم تا دغدغه‌ای بابت هیچ قسمتی از کارش نداشته باشه.
تمام تلاش ما در پیراسیس اینه تا هر کاری (هر چقدر کوچک یا بزرگ) که در زمینه‌ی IT در سازمان وجود داره رو به عهده خودمون بگیریم و درگیری فکری کارفرمامون در این زمینه رو به صفر برسونیم.

تا حقوق نگیرم از مازراتی پیاده نمی‌شم…

تا همین چند سال پیش فوتبالیست‌ها نه حقوق آنچنانی می‌گرفتن و نه صحبتی از پول می‌کردن. بعد از تمرین هم علی آقا پروین از صندوق عقب پیکانش هندونه درمی‌آورد و دور هم قاچ می‌کردن. همه‌چی دلی بود.🍉⚽️
تا همین چند سال پیش کلی Worm و Trojan و Spyware و.. انواع ویروس‌ها درست می‌شد و همه دور هم ازشون استفاده می‌کردیم!😁 بعدش هم کِیس رو می‌بریدم کافی‌نت محل و مشکل حل می‌شد. نه بحث پول در میون بود و نه هیچی. حتی اگه هدف ثانویهشون مادی بود انقدر احترام سرشون می‌شد که مستقیماً صحبتی از پول نکنن.💰😑 امروز همه‌چی فرق کرده. فوتبالیست میگه تا حقوقمو نگیرم از مازراتیم پیاده نمی‌شم که بیام سر تمرین.
رنسام‌ور (Ransomeware) هم میگه تا فلان قدر پول ندی نمی‌تونی به اطلاعات روی هاردت دسترسی داشته باشی. سقوط بشر همینه.🤔 در مورد فوتبالیست‌ها من راهکاری به ذهنم نمی‌رسه. راهکارها رو می‌تونین از علی آقا پروین بپرسین. ولی در مورد ویروس‌ها، آنتی‌ویروس دوای دردتونه که پول اضافه به کسی ندین. به خصوص اگه شرکتی دارین که کلی اطلاعات مهم روی سرورهاتونه، هیچ چیز به اندازه‌ی یه آنتی‌ویروس کارآمد براتون اهمیت نداره. به خاطر همین اهمیته که تیم فنی ما توی مرحله‌ی آنالیز رایگان با دقت وضعیت آنتی‌ویروس شرکت‌ها رو چک می‌کنن.

حقوق

 کره شمالی یا حسینیه دوازده امامی‌های مقیم مرکز؟!

سطح دسترسی

یکی از سوالات همیشگی مشتریهای ما توی جلسات فنی و فروشمون اینه که دسترسی‌ها به اطلاعات رو تا چه حد میشه محدود کرد که آسیبی به روند کار وارد نشه؟ پاسخ ما اینه: هر چقدر که بخواهید و با هر شرایطی که بخواهید.
میشه گفت در این مورد تقریباً هیچ محدودیتی وجود نداره. شما می‌تونید شرکت خودتون رو تبدیل کنید به کره شمالی که هیچکس به جز خودِ “کیم” به هیچ اطلاعاتی دسترسی نداشته باشه.🇰🇵🎎😁 (که البته این پیشنهاد ما نیست). یا شرکتتون رو مثل حسینیه‌ی دوازده امامی‌های مقیم مرکز اداره کنید، که همه‌ی اعضا و عزاداران به همه‌ی اطلاعات دسترسی داشته باشن.🏴 (واضحه که این هم پیشنهاد ما نیست)
پیراسیس می‌تونه شرایطی رو فراهم کنه که برای همه‌ی دسترسی‌های اعضای شرکت به اطلاعات محدودیتهای منطقی، مطابق با جایگاهشون تعیین بشه. یکی از چیزهایی که تیم فنی ما در مرحله‌ی آنالیز رایگان بررسی می‌کنه میزان دسترسی‌ها و سیستمیه که برای sharing اطلاعات استفاده میشه، تا بتونه توی پیشنهاد فنی و مالی (proposal) راهکارهایی برای بهینه شدن اون ارائه بده.

محله‌ای که من توش زندگی می‌کنم یه سوپرمارکت دریانی بزرگ داشت. بزرگترین دریانی که بتونید فکرش رو بکنید. این فروشگاه دریانی یکی از افتخارات محله‌ی ما بود. من خودم در حدی به دریانی محله‌مون افتخار می‌کردم که هر وقت لازم می‌شد به کسی آدرس خونه‌ام رو بدم، طوری آدرس می‌دادم که از جلوی دریانی رد بشه. اگرچه این کار باعث می‌شد عملاً اون فرد یک دور بی‌دلیل توی محله بزنه، ولی من اهمیتی نمی‌دادم. مهم این بود که بدونه محله ما صاحب بزرگترین سوپر دریانی خاورمیانه‌ست. سوپر دریانی افتخار محله ما بود، تا روزی که ما صاحب یه هایپرمارکت تو محله‌مون شدیم. سوپر دریانی هیچوقت تنوع جنس هایپرمارکت رو نداشت. تو دریانی از چرخ دستی و کارمندهایی که مشتری رو راهنمایی میکنن خبری نبود. سیستم صندوقداری وجود نداشت که معطلی آدمها رو کم کنه. با یک خرید از هایپرمارکت متوجه میشدی که دریانی آنچنان هم کعبه آمال نبود. مقایسه‌ی دانش فنی یک شرکت خدماتی شبکه با یک کارمند، میتونه مقایسه بین هایپرمارکت با فروشگاه دریانی باشه. شرکتهای پشتیبانی شبکه از تعداد زیادی کارمند بهره می‌برن که هرکدوم حداقل در یک حوزه کاملاً کارکشته هستن و این باعث میشه تقریباً هیچ مشکلی براشون لاینحل نباشه. قرارداد با شرکتهای پشتیبانی شبکه مثل اینه که به یک نفر حقوق بدین، درحالی که ۲۰ تا ۳۰ نفر رو استخدام کردین. در پایان با کمال فروتنی عرض میکنم که مقایسه پیراسیس با بقیه شرکتهای پشتیبانی شبکه هم می‌تونه مقایسه والمارت با هایپرمارکت باشه.💪

سوپرمارکت

سالها پیش یه آنتی‌ویروس روی کامپیوترم داشتم که عاشق پر‌حرفی بود.

آنتی ویروس

اگه یه ویروس پیدا می‌کرد، می‌دونستم که حداقل نصف روز باید باهاش صحبت کنم. اول می‌پرسید: ویروس رو پیدا کردم. می‌خوای قرنطینه‌ش کنم؟ من: آره، قرنطینه‌ش کن، بیماریش بهم سرایت نکنه😑 بعد می‌گفت: می‌خوای از بین ببرمش؟ من: نه، بذار بزرگ بشه تو روزهای پیری عصای دستم شه😑 بعد می‌گفت: مطمئنی؟ من: نه، عصبانی بودم، یه چیزی گفتم حالا😑 بعد می‌گفت: اوکی، پاکش می‌کنم. میره تو قسمت ویروس‌های پاک‌شده. من: مگه ویروس پلاستیکه که بخوام بازیافتش کنم؟ پاکش کن بره دیگه😑 آنتی‌ویروس‌ها هنوز هم پرحرف و خنگ هستن. به جز بعضی‌هاشون که پرحرف‌تر و خنگ‌تر.😉 توافقنامه سطح خدمات که با یک شرکت پشتیبان شبکه امضا می‌کنید، شرکت خدمات‌دهنده رو مجاب می‌کنه تا سرورها و در نتیجه آنتی‌ویروس شما رو همیشه در حال کار و به‌روز نگه داره. به این ترتیب امنیت اطلاعات تا حد زیادی تضمین‌شده‌س. در حالی که آنتی‌ویروس شما پرحرفی‌هاش رو میذاره برای کارشناس پشتیبانی شبکه.

_الو…سلام
_الو…شما؟!
_فلانی هستم…شماره‌مو پاک کرده بودی؟!
_آخ‌آخ ببخشید…شماره‌هام پاک شده…😞
به احتمال زیاد شما هم مثل من، حداقل برای یک بار یه سمت این مکالمه تلفنی بودید. یا فردی که اطلاعات گوشیش پاک شده⁦☹⁩ یا فردی که مورد پاک‌شدگی قرار گرفته.😂 خود من نصف روابط عاشقانه زندگیم رو به خاطر پاک شدن شماره‌هام از دست دادم.😁 حالا اگه صحبت از یه سازمان باشه، دیگه بحث چند تا شماره تلفن نیست. صحبت از اطلاعاتیه که حیات سازمان به اونها بستگی داره. شرکتهای IT اطلاعات رو در درجه اول به صورت online و روزانه، مثلاً روی هارد یا دستگاههایی به نام NAS، ذخیره میکنن. اما اگه خدای‌نکرده اطلاعات پشتیبان هم، به هر دلیلی از بین بره، چطور؟! شرکتها اطلاعات شما به صورت offline هم پشتیبان‌گیری و در جای امنی نگهداری میکنن. مثلاً ممکنه لازم باشه همه اطلاعات رو به صورت هفتگی روی یه هارداکسترنال پشتیبان بگیرن و هارد رو هم داخل گاوصندوق بذارن. گاوصندوق هم فقط با اسکن مردمک چشم باز بشه.👁 اما شاید حتی این هم کافی نباشه! اگه آتش‌سوزی بشه و گاوصندوق و همه محتویاتش بسوزه چی؟ اگه زلزله بیاد و کل شهر کن‌فیکون بشه چی؟ حتی برای این بلایای طبیعی هم راهکاری وجود داره تا از اطلاعات به صورت offsite، حتی در شهر دیگه‌ای پشتیبان‌گیری بشه. شرکتهای IT به واسطه توافقنامه‌ SLA که با کارفرما امضا می‌کنن، همه این کارها رو انجام میدن تا بتونن تعهدی که برای محافظت از اطلاعات سازمانی شما دارن رو به نحو احسن انجام بدن.

پاک شدن شماره

سر کوچه ما یه باجه تلفن عمومی زرد رنگ بود.

همه شیشه‌هاش شکسته بود و صداش اونقدر ضعیف بود که مجبور بودی منظورت رو با فریاد منتقل کنی. با توجه به اون تُن صدا و صفی که جلوی باجه تشکیل میشد، میتونستی مطمئن باشی که همه نفرات داخل صف در جریان مکالمه‌ت هستن! حتی گاهی بعضیهاشون که لطف بیشتری داشتن، تو بحث مشارکت هم میکردن. اما اون باجه تلفن با تمام نقاط ضعفش، یکی از محبوبترین باجه‌های سطح شهر بود. چون یه امکان ویژه داشت؛ وقتی مکالمه تموم میشد، اگه یه مشت به طحال یا کلیه‌ی سمت چپش میزدی، “دوزاری” که انداخته بودی توش رو پس میداد. اگه دقیقاً میدونستی مشت رو کجا بزنی حتی گاهی دو تا “دوزاری” پس میگرفتی و با تراز مالی مثبت از باجه خارج میشدی.😁 اون زمان هرگز فکرش رو هم نمیکردم که هیچ تلفنی بتونه بیشتر از این امکانات رو ارائه بده. سالها بعد وقتی وارد صنعت پشتیبانی شبکه شدم، فهمیدم تکنولوژی هست به اسم تلفن تحت شبکه (VOIP)، که نه تنها هزینه‌های تماس رو کم میکنه، بلکه امکاناتی خیلی بیشتر از یک تلفن ساده هم در اختیار کاربرانش میذاره؛ میشه باهاش کنفرانس صوتی برگزار کرد. میشه مکالمات رو ضبط کرد. میشه با اون فکس دریافتی رو به ایمیل منتقل کرد. میشه باهاش برای کسانی که تماس میگیرن صف انتظار تشکیل داد تا هیچکس پشت خط اشغال نمونه. میشه ازش گزارش تماسها رو گرفت، و خیلی امکانات دیگه… البته تلفن تحت شبکه (VOIP) به شما “دوزاری” اضافه برنمیگردونه. ‌حتی اگه دقیقاً بدونید باید به کجاش مشت بزنید.😉

مدیرعامل یکی از شرکت‌های کارفرمای ما تعریف می‌کرد که قبل از شروع همکاریشون با پیراسیس، یه بار ایمیلی برای انباردارشون فرستاده بود و ازش خواسته بود تا آخرین موجودی انبار رو بهش اعلام کنه. خودش می‌گفت انتظار داشتم توی یک ساعت آمار انبار روی میزم باشه، ولی در عمل یک هفته طول کشید تا اطلاعات به دستم برسه و هیچکس رو هم نمی‌تونستم مقصر بدونم! سرویس ایمیلشون به قدری بد کار می‌کرد که ایمیلش فردای اون روز به انباردار رسیده بود! انباردار در جواب گفته بود که کامپیوتر انبار ویروسی شده و احتمالاً چند روزی طول می‌کشه تا یه متخصص پیدا کنن که مشکل رو حل کنه.🤦 مدیرعامل تصمیم گرفته بود از روی فایل سرور شرکت، که چند وقت یکبار آپدیت می‌شد، اطلاعات انبار رو بررسی کنه، ولی در کمال تعجب متوجه شده بود که هیچ اطلاعاتی روی سرور موجود نیست! گویا دسترسی به سرور هیچ محدودیتی نداشته و یکی از کارمندهای شرکت، که البته هیچوقت معلوم نشد کی بوده، عمداً یا سهواً، کل اطلاعات روی فایل‌سرور رو Shift+Delete کرده بود.⁦⁦🙍🏽‍♂⁩ اختلالهایی که توی روند کاری شرکتها پیش میاد، مثل غُل و زنجیریه که به پاشون بسته میشه و حرکتشون رو کند می‌کنه. پیراسیس قبل از شروع کار با شرکت شما، به طور کامل آنالیزی از وضعیت موجود شبکه کامپیوتریتون ارائه می‌کنه، تا نقاط ضعف شناسایی بشن، و بشه برای رفعشون برنامه‌ریزی کرد. این آنالیز کاملاً رایگانه و حتی اگه در نهایت نخواهید با hashtag#پیراسیس همکاری کنید، ما این کار رو با کمال میل براتون انجام میدیم

قرارداد SLA چیست؟

در ساده‌ترین تعریف قرارداد SLA توافق‌نامه‌ایه که بین یک شرکت تامین‌کننده‌ی خدمات و یک سرویس‌گیرنده امضاء میشه و سطح خدمات مورد انتظار از سرویس‌دهنده رو معلوم می‌کنه. منظور از سطح خدمات چیزهایی مثل کیفیت، زمانهای برقراری خدمات، پایداری سرویس، درجه اطمینان سرویس و… هست. اگر به عنوان یک سرویس‌گیرنده این مطلب رو می‌خونید، ولی همچنان فکر می‌کنید قرارداد SLA نکته‌ی جذابی نداره که به دردتون بخوره، این رو هم اضافه می‌کنم که معمولاً در قراردادهای SLA جریمه‌هایی هم برای شرکت‌های سرویس‌دهنده در نظر گرفته میشه تا خدماتشون رو به درستی ارائه بدن.
اگر با ما یا یکی از همکارامون قرارداد SLA امضا کردید، مراقب باشید که قراردادتون حتماً خصوصیات زیر رو داشته باشه:
۱- سرویس به طور کامل شرح داده بشه تا بعداً کدورتی پیش نیاد.😉
Service Description) -۲) مدت زمانی که سرویس می‌تونه قطع باشه ذکر بشه.😒
Down Time) -۳) حداکثر زمانی که هر بار قطعی می‌تونه ادامه پیدا کنه معلوم باشه.😤
Reliability) -۴) و در آخر نسبت زمانهای برقراری سرویس نسبت به کل زمان شفاف ذکر بشه. همون عددی که به درصد بیان میشه و هممون عاشقش هستیم.😍

ساده‌انگارانه‌ترین تصوری که میشه از یک توافق‌نامه‌ی SLA داشت اینه که اون رو فقط به یک عدد خلاصه کنیم.🤔

اگرچه شاید یکی از مهمترین پارامترهای یک توافق‌نامه‌ی SLA عددی باشه که مقدار دسترسی شبکه در طول مدت قرارداد رو ذکر می‌کنه، ولی محدود کردن توافق‌نامه‌ی به این مهمی به یک پارامتر، خطای محض و بلااستفاده کردن اون توافق‌نامه‌س.
یکی از مواردی که همیشه مورد توجه کارفرماهاست اطمینان از امنیت اطلاعات سازمانشونه. اطلاعات همه چیز یک سازمانه و بخواهیم یا نخواهیم همیشه در معرض خطرِ از بین رفتن و یا حتی دستبرده.⁦🤦‍♂️⁩‌‌کارکرد درست شبکه‌ی کامپیوتری یک سازمان این خطرات رو به حداقل می‌رسونه و خیال سازمان رو از بابت امنیت اطلاعاتش راحت می‌کنه.
یک توافق‌نامه‌ی SLA کارآمد با حفاظت درست از همه‌ی پارامترهای شبکه‌ی کامپیوتری سازمان می‌تونه متضمن امنیت اطلاعات و داده‌های سازمان شما باشه. ضمن اینکه توافق‌نامه‌ی SLA با کم کردن ساعات قطعی سرویس و تضمین سطح خدمات کمک می‌کنه تا تهدیدهای امنیتی شبکه شما به کمترین مقدار کاهش پیدا کنه. SLA همینطور برنامه‌ی زمانبندی دقیقی برای بک‌آپ‌گیری ارائه می‌کنه تا در صورت بروز مشکل کمترین آسیب متوجه سازمانتون بشه.👌

توافق‌نامه‌ی SLA یه سند دوست‌داشتنیه.⁦♥⁩😁

شاید اولین باری که ببینیدش چندان عاشقش نشید.⁦😍 ولی دقیق‌تر که مطالعه‌ش کنید متوجه میشید که براتون چه منافعی داره. اگرچه خیلی بعید ولی ممکنه شفافیت خدماتی که SLA براتون به ارمغان میاره چندان براتون مهم نباشه،😒 یا امنیت اطلاعاتتون که نتیجه‌ی یه توافق‌نامه‌ی SLA هست آنچنان به وجدتون نیاره.😪 ولی محاله به منافع مالی SLA بی‌تفاوت باشید.🤑 این توافق‌نامه نه تنها جلوی ضررهای مالی ناشی از عدم کارکرد صحیح شبکه رو می‌گیره بلکه شرکت خدمات‌دهنده رو مجاب می‌کنه که در صورت قطعی شبکه مبلغی رو به عنوان ضرر و زیان به شما برگردونه

امروز دیگه حتی فکرش رو هم نمیشه کرد که اینترنت در دسترس کارمندهای یک سازمان نباشه. قطع بودنِ اینترنت، حتی برای یک ساعت، کابوس یک سازمانه.⁦🤦‍♂⁩

توی محیط کار، در کنار کارکردهای خوبش، معایبی هم داره. وجود اینترنت بدون محدودیت ممکنه خیلی از کارمندها رو ترغیب کنه که سری به اینستاگرام بزنن، لینکدین رو چک کنن، توی تلگرام حال و احوالی با پسرخاله‌ی مقیم کاناداشون بکنن و یا اپیزود آخر Game Of Thrones رو دانلود کنن. (البته این مورد آخر از نظر نگارنده بلامانعه😁). اینها یعنی تلف شدن وقت کارمند، حیف و میل حجم اینترنت و احتمالاً کند شدن اینترنت برای بقیه کارمندها. اما خبر خوب اینه که راههایی وجود داره که بشه بدون آسیب زدن به راندمان کاری کارمندها، جلوی استفاده‌ی بی‌رویه‌ی اونها از اینترنت رو هم گرفت.⛔ یک شرکت پشتیبانی شبکه می‎تونه اینترنتتون رو طوری مدیریت و کنترل کنه که به هر کارمند مطابق نیازش حجم ترافیک تعلق بگیره، یا توی ساعتهای خاصی که مصرف اینترنت خیلی بالاست دسترسی افراد مختلف محدود و بهینه بشه. ضمن اینکه یه شرکت پشتیبانی شبکه با توجه به توافقنامه‌ی SLA که با شما امضا می‌کنه به نوعی سرعت اینترنت و دسترسی همیشگی به اینترنت در داخل سازمان شما رو تضمین می‌کنه. پیراسیس به جز همه‌ی اینها، در انتهای هر ماه به مشتریانش گزارشی از مصرف اینترنت در زمانهای مختلف و توسط کارمندهای مختلف ارائه میده که می‌تونه پایه‌ای برای تصمیمات مدیران در خصوص مدیریت و کنترل اینترنت سازمانشون باشه.

مدیریت و پشتیبانی ایمیل و SLA

پیام‌رسان‌های مختلف هرچقدر هم که مفید و پرامکانات باشن، نمی‌تونن جای ایمیل سازمانی رو بگیرن.📧 رسمیت، استناد و پرستیژی که توی ایمیل هست قابل جایگزینی با هیچ نوع دیگه‌ای از پیام نیست.👨‍💼 همینطور ایمیل سازمانی طوری طراحی شده که نیازهای کاری رو کاملاً پوشش میده. به همین دلایله که ایمیل برای سازمان‌ها انقدر مهمه.👌 قطع شدن ایمیل، حتی برای یه مدت محدود، یعنی ضرر مستقیم به کسب و کار شما. ‌ یک توافقنامه SLA به شما این اطمینان رو میده که ایمیل سازمانیتون همیشه مثل یه رولکس سوئیسی در حال کار باشه.⌚ ضمن اینکه همیشه و همه‌جا با موبایل یا کامپیوتر به ایمیلتون دسترسی داشته باشید. و شاید مهمترین نکته اینکه SLA بهتون تضمین میده که از اطلاعات ایمیلتون به صورت منظم پشتیبان‌گیری صورت بگیره.👌

ما توی پیراسیس خودمون اعتقاد زیادی به برونسپاری خدمات داریم.

چند وقت پیش به این نتیجه رسیدیم که بهتره طراحی و نگهداری از وبسایتمون رو به یک شرکت پیمانکار برونسپاری کنیم. از چند شرکت دعوت کردیم که پیشنهاداتشون رو ارائه کنن و از پنج تا از اونها درخواست جلسه کردیم. این جلسات نه تنها اطلاعات خوبی در زمینه سطح کیفی شرکتهای پیشنهاددهنده بهمون داد، بلکه حتی باعث شد خودمون هم دید بهتری نسبت به نیازمون پیدا کنیم. نهایتا خروجی این جلسات شرکتیه که شاید ارزونترین پیشنهاد رو به ما نداد، ولی دید ما رو به طراحی و نگهداری وبسایت بازتر کرد و امروز هم از کار کردن باهاش خیلی راضی هستیم. این همون دلیلیه که ما همیشه برای برونسپاری خدمات شبکه هم جلسه حضوری حداقل با پنج شرکت رو توصیه میکنیم. برونسپاری امروز برای بیشتر سازمانها تبدیل به یک الزام شده. خدمات در هر شاخه‌ای هر روز تخصصی‌تر میشن و هزینه و مشکلات انجامشون توسط خود سازمانها بیشتر میشه. ولی اگه این خدمات به شرکتهایی با سطح فنی پایین برونسپاری بشن، ممکنه مشکلاتی روی دست سازمان بذارن که به این راحتیها قابل حل نباشه. پیشنهاد پیراسیس: اگه برونسپاری خدمات شبکه توی برنامه‌تون هست، و اگه پیراسیس یکی از گزینه‌هاتونه، از ما آنالیزرایگان یا جلسه حضوری بخواهید و دقت کنید که سطح فنی‌مون با چیزی که ادعا میکنیم اختلافی نداشته باشه. تشخیصش سخت نیست. میتونید از چند تا از رقبامون هم بخواهید که شبکه کامپیوتری‌تون رو آنالیز کنن یا باهاشون جلسه برگزار کنید.

چند سال پیش یکی از اقواممون از شهرستان اومدن منزل ما.

زن و شوهر و یه پسر سیزده چهارده ساله.👪 آقا پسرشون بلافاصله بعد از سلام و احوالپرسی رمز Wifi رو پرسید. من هم به رسم مهمون‌نوازی تقدیمش کردم. ‌ یک ساعت بعد یه اس‌ام‌اس دریافت کردم: “مشتری گرامی حجم مصرفی اینترنت شما به پایان رسیده است. لطفاً جهت تمدید آن اقدام نمایید.” اقدام کردم.😑 دو ساعت بعد دوباره اس‌ام‌اس اومد. اقدام کردم.😑 اون روز تا شب دو بار دیگه هم اقدام کردم.😑 فردا صبح ساعت ۶ احساس کردم یه نفر روی شونه‌م میزنه. بیدار شدم، دیدم آقا پسره. گفت: عمو مثل اینکه اینترنت تموم شده. اقدام می‌کنی؟ خواستم اقدام به یه پس‌گردنی محکم کنم، ولی دیدم دور از رسم مهمون‌نوازیه. اینه که یه اقدام دیگه کردم. رفتم تو تنظیمات مودم. رمزش رو عوض کردم و به آقاپسر گفتم: عمو جون رمز رو دیگه بهت نمیدم. برو تو کوچه فوتبال بازی کن.⚽ یکی از مهمترین چیزهایی که لازمه سازمانهای امروزی بدونن، اینه که اینترنتشون به چه شکلی، توسط چه کسانی و با چه حجمی مصرف میشه، تا بتونن مدیریت درستی روی این منبع مهم سازمانشون داشته باشن. این همون کاریه که ما وقتی شبکه کامپیوتری تون رو آنالیز می‌کنیم انجام میدیم. بررسی وضعیت مصرف اینترنتتون و راهکارهایی برای مدیریت و کنترل اون.

همراه ما باشید تا دلایل انتخاب پیراسیس به عنوان شرکت خدمات شبکه را با شما به اشتراک گذاریم