خانه » اخبار و مقالات » انواع شبکه های دنیای فناوری اطلاعات

انواع شبکه های دنیای فناوری اطلاعات

امروزه، شبکه ها رکن اصلی دنیای کسب و فعالیت به شمار می آیند و برای اشکال متعدد هدف ها، از دسترسی به وب یا این که چاپ کردن یک پوشه گرفته تا دانلود کردن یک ضمیمه از آدرس اینترنتی، گزینه

پشتیبانی شبکه های کامپیوتری| زیرساخت شبکه

امروزه، شبکه ها رکن اصلی دنیای کسب و فعالیت به شمار می آیند و برای اشکال متعدد هدف ها، از دسترسی به وب یا این که چاپ کردن یک پوشه گرفته تا دانلود کردن یک ضمیمه از آدرس اینترنتی، گزینه به کارگیری قرار میگیرند. یک شبکه می تواند دربرگیرنده تعداد انگشت‌شماری دستگاه کامپیوتری در یک اتاق واحد باشد؛ یا این که از میلیون‌ها دستگاه که در اقصی نقاط عالم جای گرفته‌اند، ساخته شده باشد. شبکه ها، بر مبنای کارکرد و یا این که اندازه‌شان تعریف میگردند. یک کمپانی ارائه دهنده سرویس ها شبکه میتواند بستری مهیا نماید تا این شبکه به صدق و سوای دردسر، به طوری عمل نماید که یاری بزرگی به رویش کسب و فعالیت باشد. این عمل‌ها در قالب یک قرارداد پشتیبانی شبکه انجام می گردند و در شرایطی‌که این قرارداد، قرارداد کارآمد و جامعی باشد قادر است بخش اعظمی از مشکلاتی که در آینده قابلیت و امکان وقوع دارند را پیش از رخداد جلوگیری نماید. شبکه های کامپیوتری نیاز به پشتیبانی و انجام اعمال زیرساختی دارند تا به درستی عمل نمایند. ما، در‌این نوشتار، اشکال متعدد شبکه ها را که در دنیای امروز کاربرد متداول دارند، به شما معرفی می کنیم و کاربرد هریک را برایتان توضیح می دهیم.

اگر علاقه‌مند به فعالیت در حوزه شبکه‌های کامپیوتری هستید و با مفاهیم اولیه آن آشنا می‌باشید، اطلاعات لازم را در صفحه روبرو تکمیل کنید تا در فرصت مناسب با شما تماس بگیریم.

شبکۀ فردی (Personal Area Network یا این که PAN)

شبکه فردی، معمولی‌ترین و اساسی‌ترین گونه شبکه میباشد که از یک مودم وایرلس، یک یا دو کامپیوتر، تلفن، پرینتر، تبلت و غیره درست شده میباشد؛ و وابسته به یک فرد در یک ساختمان واحد میباشد. این مدل از شبکه، معمولاً در دفتر های اداری کوچک یا این که منازل مسکونی مشاهده میگردند و به وسیله یک فرد یا این که سازمان و با به کارگیری از یک دستگاه واحد مدیریت می گردند.

شبکۀ محلی (Local Area Network یا این که LAN)

مطمئناً اسم این شبکه تا قبل از این بارها به گوشتان خورده میباشد. شبکه های محلی یا این که LAN، یکی از پرطرفدارترین، پرکاربردترین، اصیل‌ترین و بی آلایش‌ترین اشکال شبکه ها می باشد. شبکۀ محلی، از یک مجموعه کامپیوترها و دستگاه‌های کم ولتاژ ساخته شده میباشد که در مسافتی نزدیک از یکدیگر قرار گرفته‌اند (به عنوان مثال در درون یک ساختمان؛ یا این که در دو یا این که سه ساختمان همسایه)؛ و داده ها و منابع را با هم تبادل می نمایند. معمولاً در اکثر کمپانی‌ها و سازمان‌ها از شبکۀ محلی به کار گیری می شود. در صورتی‌که در شبکه های محلی از روتر استعمال نمایید، به آسانی می توانید به شبکه های گسترده (یا این که WAN) متصل گردید و اطلاعات را با سرعت و سطح ایمنی بالا تبادل کنید. برای راه اندازی چنین شبکه ای نیاز به نصب و فعال‌سازی شبکه خواهید داشت تا به عبارتی این خدمت را فارغ از خلل و کارآمد در چنگ شما قرار دهد.

مقاله مرتبط
شبکه و 5 مهارت برتر مدیریت آن، برای سال 2018

شبکۀ محلی وایرلس (Wireless Local Area Network یا این که WLAN)

شبکۀ محلی وایرلس، کارکردی شبیه با شبکۀ محلی داراست؛ با این تفاوت که از فناوری شبکۀ وایرلس (بی سیم)، مثل وای-فای سود می برد. برای ایجاد و توسعۀ شبکۀ محلی وایرلس نیازی نیست که دستگاه‌ها به طور فیزیکی و با به کار گیری از کابل به شبکه متصل شوند.

شبکۀ فضای باز/ پردیزه (Campus Area Network یا این که CAN)

شبکه های فضای گشوده یا این که پردیزه، از شبکه های محلی بزرگتر و از شبکه های شهری کوچکتر می باشند. این مدل از شبکه ها معمولاً در دانشگاه‌ها، محوطه‌های دانشگاه یا این که بنگاه‌های کسب و عمل کوچک کاربرد دارند. اجزای این شبکه می توانند در چند ساختمان همسایه توزیع گردیده باشند؛ بنابراین، یوزرها به راحتی میتوانند اطلاعات و منابع را به اشتراک بگذارند.

شبکۀ شهری (Metropolitan Area Network یا این که MAN)

این مدل شبکه، از شبکۀ محلی بزرگتر و از شبکۀ وسیع (گسترده) کوچکتر میباشد و عنصرهای آن با عنصرهای تشکیل دهندۀ هر دوی آن شبکه ها یکسان میباشد. شبکۀ شهری، یک ناحیۀ جغرافیایی وسیع و گسترده (مثل یک شهر یا این که شهرستان) را پوشش می دهد. حق مالکیت و مسئولیت مراقبت و مراقبت از این شبکه، به یک فرد یا این که کمپانی (شورای محلی، کمپانی پهناور و …) اعطا می‌گردد.

شبکۀ بزرگ/ گسترده (Wide Area Network یا این که WAN)

شبکۀ بزرگ یا این که گسترده، ساختاری پیچیده‌تر از شبکۀ محلی دارد و دستگاه‌های متعدد را در نواحی جغرافیایی دورتر پوشش می دهد. بنابراین، کامپیوترها و دستگاه‌های معدود ولتاژ متعدد میتوانند در باطن یک شبکۀ وسیع، از راه دور به هم متصل شوند و از چند مایل دورتر با هم رابطه برقرار نمایند.

وب، مسلّم ترین و اساسی ترین نمونه از یک شبکۀ گسترده میباشد که تمام کامپیوترها را از اقصی نقاط عالم به هم متصل مینماید. از آنجایی که حوزۀ پوشش شبکه های گسترده بسیار پهناور میباشد، معمولاً حق مالکیت و مسئولیت نگهداشت آن به تعدادی ادمین یا این که برهان همگانی تفویض می گردد.

مقاله مرتبط
ارزیابی شبکه از طریق خدمات ابری و مزایای آن

شبکۀ ذخیره سازی (Storage Area Network یا این که SAN)

شبکۀ ذخیره سازی، یک شبکۀ منحصر پرسرعت میباشد که دستگاه‌هایی را که در نقش منابع ذخیرۀ داده کار می نمایند، به سرورهای متفاوت متصل میسازند؛ این دسته از شبکه ها به شبکۀ محلی یا این که شبکۀ گسترده متعلق نیستند. این شبکه ها، منابع ذخیره را از شبکه دور می نمایند و آنان در یک شبکۀ منحصر به فرد و کارآمد قرار میدهند. دسترسی به شبکه های ذخیره سازی، همانند دسترسی به یک درایو ملحق به یک سرور میباشد. بعضی از گونه های شبکه های ذخیره سازی عبارتند از شبکۀ همگرا، شبکۀ مجازی و شبکۀ واحد.

شبکۀ سیستمی (System Area Network یا این که SAN)

اصطلاح شبکۀ سیستمی، طی دو دهۀ اخیر نوآوری گردیده و مورد استعمال قرار می گیرد. شبکۀ سیستمی، یک شبکۀ نسبتاً محلی میباشد که با انگیزه ارائۀ اتصال پرسرعت در دور و اطراف‌های سرور به سرور (فضا های خوشه‌ای)، شبکه های ذخیره و دور و اطراف های پردازشگر به پردازشگر کاربرد دارد. کامپیوترهای متصل بدین دسته شبکه، در نقش یک سیستم واحد با سرعت بسیار بالا فعالیت میکنند.

شبکۀ محلی اُپتیکال منفعل (Passive Optical Local Area Network یا این که POLAN)

شبکه های محلی اُپتیکال منفعل، تحت عنوان یک جایگزین برای شبکه های محلی اترنت سوییچ محور کاربرد دارند و میتوانند در سیستم کابل بندی ساختارمند، ترکیب شوند تا خطاها پیرامون پشتیبانی از پروتکل‌های اترنت سنتی حل شود. این شبکه، از معماری “نقطه به چند نقطه” سود میگیرد و از اسپلیترهای اُپتیکال برای ناکامی یک سیگنال نوری از یک شاخه فیبر نوری تک حالته به یک‌سری سیگنال و ارسال آنان به دستگاه‌ها و یوزرها گوناگون به کار گیری می‌نماید.

شبکۀ محرمانه سازمانی (Enterprise Private Network یا این که EPN)

این جور از شبکه ها بوسیله کمپانی‌ها و سازمان‌هایی که قصد دارند از حالت‌های جغرافیایی متفاوت به منابع و داده‌های مورد نیازشان دسترسی داشته باشند، ساخته می شوند و حق مالکیت آنان به خود آن کمپانی‌ها وابستگی دارد.

شبکۀ خصوصی مجازی (Virtual Private Network یا این که VPN)

یک شبکۀ محرمانه مجازی، یک شبکۀ خصوصی را در وب گسترش و توسعه می دهد و قابلیت و امکان ارسال و اخذ داده ‌ها را برای یوزرها خویش مهیا میاورد. در‌این حالت، چنین به نظر می آید که دستگاه‌های آن یوزرها، به شبکۀ سری متصل میباشد؛ ولو آنکه حقیقتاً چنین نباشد. درین معماری که یک اتصال نقطه به نقطه را آماده می آورد، یوزرها میتوانند از شیوه به دور به یک شبکۀ سری دسترسی پیدا نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید